چهارمین گردهمایی فروشندگان خبرنگاران؛ راهکارهای افزایش فروش در بازارگاه

به گزارش وبلاگ برداری، به نقل از تکراسا؛ بازارگاه (Marketplace) آنلاین خبرنگاران از سال 1395 راه اندازی شده است و این امکان را به کسب وکارهای صنعتی، خانگی، روستایی و شخصی می دهد تا کالاهای خود را به صورت آنلاین به فروش برسانند. در حال حاضر نزدیک به 100 هزار فروشنده در این بازارگاه فعال هستند و سالانه بیش از 60 هزار میلیارد ریال به وسیله این بستر درآمدزایی می نمایند.

چهارمین گردهمایی فروشندگان خبرنگاران؛ راهکارهای افزایش فروش در بازارگاه

چهارمین گردهمایی سالیانه فروشندگان وبلاگ برداری به صورت مجازی و در قالب چهار رویداد برگزار شد. سه رویداد نخست این گردهمایی در روزهای 30 مهر، 3 و 5 آبان ماه به ترتیب با موضوعات توسعه کسب وکارهای ایرانی در بازار آنلاین، مگاکمپین های آذرماه، تأثیر محتوا در افزایش فروش و مزایای قابلیت ارسال توسط فروشنده برگزار گشت. در نهایت آخرین رویداد گردهمایی که در تاریخ 6 آبان برگزار شد با حضور برادران محمدی و فروشندگان وبلاگ برداری به سرانجام رسید.

در این گزارش خبری قصد داریم گزیده ای از مطالبی را در اختیار شما قرار دهیم که توسط مسؤولان بازارگاه وبلاگ برداری ارائه شده است تا فروشندگان بتوانند با سازوکارهای بازارگاه وبلاگ برداری و راهکارهای افزایش فروش آشنا شوند. در اینفوگرافیک زیر می تواند خلاصه آمار و ارقام ارائه شده در این گردهمایی را ببینید.

بازارگاه آنلاین چیست؟

بازارگاه آنلاین را می توان شعبه آنلاین یک فروشگاه فیزیکی در نظر گرفت. بازارگاه ها به فروشندگان یاری می کنند تا کالاهای خود را 24 ساعته در معرض دید تعداد بیشتری از مشتریان بالقوه قرار دهند و میزان فروش خود را افزایش دهند. از مزیت های اصلی بازارگاه حضور تعداد زیادی بازدیدکننده است که موجب می گردد فروشنده احتیاجی به تمرکز در بازاریابی و جلب مشتری نداشته باشد و بیشتر بر روی بهبود رضایت مشتری و افزایش کیفیت محصول و خدمات تمرکز کند.

شیوع ویروس کرونا و توصیه وزارت بهداشت به خودداری از ترددهای غیرضروری در سطح شهر باعث تغییر رفتار کاربران در خرید و افزایش تمایل آن ها به خرید آنلاین شد. از طرف دیگر این عوامل باعث شد تا آینده کاری کسب وکارهای زیادی در معرض خطر قرار بگیرد و حتی ورشکست شوند. به همین دلیل کسب وکارها به دنبال راهکار های مختلف برای فروش خود بودند.

در چنین شرایطی، بازارگاه وبلاگ برداری گزینه مناسبی برای آن ها بود تا با جامعه 33 میلیونی مشتریان وبلاگ برداری ارتباط برقرار نموده و کالاهای خود را به فروش برسانند. افزایش دو برابری تعداد ثبت درخواست فروشندگان در نیمه اول سال 1399 نسبت به نیمسال اول 1398 خود مؤید این موضوع است. در طی این مدت نزدیک به 36 هزار فروشنده برای آغاز فعالیت در بازارگاه آنلاین وبلاگ برداری درخواست داده اند. برای ثبت نام به عنوان فروشنده در وبلاگ برداری میتوانید به وسیله این لینک اقدام کنید.

پس از ثبت نام اولیه در بازارگاه وبلاگ برداری و شرکت در دوره های آموزشی، فروشندگان می توانند اقدام به درج کالاها، قیمت گذاری و فروش آن ها کنند. گفتنی است که در حال حاضر فروشندگان برای ارسال سفارش های ثبت شده باید کالاهای خود را به نزدیک ترین مراکز انبار وبلاگ برداری ارسال کنند تا پس از پردازش و کنترل کیفیت به دست مشتریان برسد. البته وبلاگ برداری در صدد است تا قابلیت ارسال کالا به صورت مستقیم توسط فروشنده به مشتریان را فراهم کند. این قابلیت به صورت آزمایشی در اختیار تعدادی از فروشندگان قرار گرفته و تا سرانجام فصل پاییز در اختیار تمامی فروشنده ها قرار خواهد گرفت.

راهکارهای افزایش فروش در بازارگاه وبلاگ برداری

همان طور که اشاره شد بازارگاه وبلاگ برداری به فروشندگان یاری می کند تا کالاهای خود را به تعداد بیشتری از مشتریان معرفی کنند و درآمد بیشتری نسبت به فروش سنتی کسب کنند. میانگین فروش فروشندگان وبلاگ برداری در مهرماه 1399، 57 میلیون تومان بوده است. این عدد برای فروشندگان جدیدی که به تازگی به بازارگاه وبلاگ برداری ملحق شده اند، ماهانه 27 میلیون تومان برآورد می گردد. پرفروش ترین فروشنده وبلاگ برداری پیروز شده بیش از 60 میلیارد ریال فروش در ماه اخیر به وسیله بازارگاه وبلاگ برداری داشته باشد.

وبلاگ برداری علاوه بر یاری به فروش کالاهای فروشندگان خدمات دیگری چون عکاسی از محصول، فراوری محتوا، بازاریابی، انبارداری، جمع آوری، بسته بندی و ارسال کالا را هم ارائه می کند.

راهکارهای مختلفی برای افزایش فروش در بازارگاه وبلاگ برداری در این رویداد معرفی شدند که به صورت خلاصه به چند نمونه از آن ها اشاره می کنیم؛

افزایش هدفمند تنوع کالایی

افزایش تنوع کالایی یاری می کند تا طیف وسیعی از احتیاج مشتریان برآورده گردد و در نتیجه میزان فروش ریالی و درآمد حاصله افزایش یابد. 70٪ فروش در بازارگاه وبلاگ برداری متعلق به فروشندگانی است که بیش از 50 تنوع کالایی دارند. 60٪ از فروشندگانی که تنوع کالایی کمتر از 10 دارند، پیروز به فروش کالایی نشده اند. این موضوع نشان می دهد که تنوع کالایی فروشندگان تا چه میزان بر فروش آن ها تأثیر دارد.

فروشندگان می توانند برای شناسایی کالاهای پرفروش آنلاین و آفلاین و افزایش تنوع کالاهای خود به نوع کالاهای زیر توجه داشته باشند؛

  • کالاهای فصلی
  • کالاهای متداول و مناسبتی
  • کالاهای باکیفیت ایرانی جایگزین برندهای خارجی

همچنین دسته بندی خانه و سبک زندگی، دیجیتال و پوشاک و کالاهای تندمصرف (FMCG) از دسته کالاهایی هستند که پتانسیل خوبی از لحاظ تنوع بالا دارند و فروشندگان می توانند با ورود به این دسته بندی ها تنوع خوبی را داشته باشند.

مدیریت صحیح موجودی

فروشندگان وبلاگ برداری ماهانه 300 میلیارد تومان فروش را به دلیل ناموجود بودن کالا از دست می دهند. فروشندگان می توانند با پیش بینی میزان فروش به یاری آمار فروش ماه های گذشته و توجه به نرخ رشد ماهانه، موجودی خود را مدیریت نموده و همیشه کالای آماده برای فروش داشته باشند. همچنین فروشندگان باید این موضوع را در نظر داشته باشند که فاصله زمانی میان سفارش کالا تا ورود کالا به انبار خود چقدر است تا در زمان مناسب موجودی کالای کافی در انبار خود داشته باشند.

محاسبه شاخص پتانسیل فروش (ATP - Available to Purchase) هم می تواند به فروشندگان یاری کند تا از مدیریت صحیح یا ناصحیح موجود خود اطلاع پیدا کنند. عدد بالای این شاخص نشان دهنده میزان فروش از دست رفته کمتر است.

قیمت گذاری رقابتی

در اوضاع کنونی اقتصاد، پیشنهاد قیمت های ارزان تر قطعا می تواند توجه خریداران به کالاهای فروشندگان را جلب کند. مقایسه قیمت با رقبای آنلاین و آفلاین، برندینگ و جلب اعتماد مشتری و استفاده از استراتژی سود کمتر فروش بیشتر زمینه قیمت گذاری رقابتی را فراهم می کند تا فروشندگان نسبت به رقبای خود قیمت گذاری بهتری داشته باشند.

در صفحه هر کالا یک فروشنده به عنوان فروشنده برگزیده نمایش داده می گردد که به اصطلاح بای باکس (Buy Box) نام دارد. انتخاب فروشنده به عنوان فروشنده برگزیده کالا موجب رشد فروش خواهد شد؛ زیرا به صورت پیش فرض، خریداران با انتخاب گزینه افزودن به سبد خرید، کالای فروشنده برگزیده را خریداری می کنند. برای تصاحب این صندلی، قیمت مناسب تر تا 90٪ اهمیت دارد. گفتنی است، در صورتی که قیمت پایین تر توسط فروشنده اعلام گردد؛ اما در انبار وبلاگ برداری موجود نباشد، این اتفاق نخواهد افتاد.

مشارکت در کمپین های وبلاگ برداری

کمپین های وبلاگ برداری تا دو برابر می تواند میزان بازدید از کالاها را افزایش دهد. مشارکت با بیشترین تعداد کالای مرتبط با کمپین و قیمت مناسب می تواند بازدید از کالاها را افزایش دهد و در نتیجه فروش بیشتری را برای فروشنده رقم بزند. استفاده از ویژگی تخفیف هوشمند در پنل فروشندگان این امکان را می دهد تا با توجه به شرایط از پیش معین شده توسط فروشنده، کالاها در کمپین های مرتبط به فروش برسند. استفاده از ویژگی فروش شگفت انگیز هم می تواند باعث گردد تا کالا به مدت 24 ساعت در صفحه اصلی وبلاگ برداری به نمایش درآید. این اتفاق بازدید میلیونی را برای فروشندگان به همراه دارد.

دو کمپین یلدای شگفت انگیز (30 آذر تا 2 دی) و بلک فرایدی (7 تا 9 آذر) در سال 1399 برگزار خواهد شد که فرصت خوبی برای افزایش فروش فروشندگان است. وبلاگ برداری پیش بینی نموده است که بازدید روزانه از سایت در زمان برگزاری این دو کمپین بیش از 6/5 میلیون باشد. قابل ذکر است که میانگین بازدید روزانه از سایت و اپلیکیشن وبلاگ برداری 6/6 میلیون بازدید است که در زمان برگزاری این کمپین ها بازدید از سایت به تنهایی با مجموع بازدید سایت و اپلیکیشن در روزهای عادی برابری می کند. فروش فروشندگان در بلک فرایدی سال 98، 8 برابر روزهای عادی بوده که نشان از پتانسیل بالای فروش در این کمپین دارد.

فروشندگان می توانند برای فروش کالاهای خود در کمپین بلک فرایدی پیشنهادهای خود را به وسیله پنل فروشندگان تا 5 آذر ماه سال جاری ارسال کنند. مهلت ارسال پیشنهاد برای کمپین یلدای شگفت انگیز تا 28 آذر است.

قابلیت ارسال توسط فروشنده (Ship by Seller)

این قابلیت به فروشندگان این امکان را می دهد تا پس از دریافت سفارش، کالا را به صورت مستقیم به خریدار ارسال کنند. مطالعه بر روی این قابلیت از بهمن 1398 آغاز شد و در تیرماه 1399 به صورت آزمایشی بر روی 50 فروشنده برتر پیاده سازی شد. در شهریور ماه، تعداد فروشندگانی که از این قابلیت برخوردارند به 380 فروشنده رسید که شامل 23 هزار تنوع کالایی بود. وبلاگ برداری میخواهد تا سرانجام فصل پاییز این قابلیت را به یاری شرکت پست و دیگر شرکت های فعال در حوزه ارسال بسته پستی برای تمامی فروشندگان فعال کند.

وبلاگ برداری میخواهد تا سرانجام فصل زمستان با پیاده سازی سیستم حمل ونقل خود به فروشندگان این امکان را بدهد تا ارسال کالا به صورت مستقیم را به وسیله این سیستم انجام دهند و احتیاجی به همکاری با شرکت های دیگر نداشته باشند. هدف نهایی وبلاگ برداری دستیابی به توزیع روزانه 500 هزار کالا به یاری قابلیت ارسال توسط فروشنده است.

مهم ترین مزیت این روش بی احتیاجی به ارسال کالا به انبار وبلاگ برداری و پرداخت هزینه پردازش، بسته بندی و ارسال کالا توسط فروشنده است. از دیگر مزیت های این روش می توان به نکات زیر اشاره نمود؛

  • امکان تحویل کالا در همان روز دریافت سفارش، کاهش زمان تحویل کالا و افزایش رضایت مشتری
  • حذف مراحل و تشریفات تحویل کالا به انبار وبلاگ برداری (رزرو بازه زمانی، مراجعه به انبار، حذف اینباند)
  • انتخاب نوع بسته بندی
  • حذف هزینه های انبارداری و مسائل مربوط به بازگشت کالا به فروشندگان
  • امکان فروش کالاهایی که در حال حاضر فروش آن ها در وبلاگ برداری امکان پذیر نیست (وسایل ورزشی، میز بیلیارد، دسته گل، مبلمان و …)
  • کاهش خسارت های وارد شده به کالاها در فرایند انبارداری، آماده سازی و تحویل

چرا محتوا در فروش آنلاین مهم است؟

در فروش آنلاین، این کالا نیست که زمینه فروش را فراهم می کند؛ بلکه توصیف ویژگی های کالا بستر لازم را برای فروش ایجاد می کند. هنوز بسیاری از مردم به دلایلی چون لمس و دیدن کالا، کار با کالا و نگرانی از ارسال کالای مغایر، خرید سنتی را به خرید آنلاین ترجیح می دهند.

در فروش آنلاین محتوا تنها راه ارتباط فروشنده با مشتری است که به مشتری یاری می کند با اطلاعات موجود انتخاب هوشمندانه ای در خرید داشته باشد و از خرید خود راضی گردد. وبلاگ برداری برای افزایش تمایل خرید آنلاین مشتریان راهکارهای مختلفی را پیشنهاد می دهد که شامل نکات زیر است؛

  • عکس و ویدیو برای برطرف حس احتیاج به لمس
  • نمایش تمامی زوایای یک کالا و بسته بندی
  • آشنایی با نحوه استفاده و کاربرد کالا در ویدیو
  • مشخصات فنی صحیح و کامل برای برطرف نگرانی مشتری از مغایرت کالای ارسالی
  • تداعی تجربه مکالمه با فروشنده به وسیله مطالعه توضیح، نقد و آنالیز، نقاط ضعف و قوت

طبق آمار ارائه شده در این گردهمایی، فاصله زمانی میان درج تا تأیید کالا در مهر 1399، 14 ساعت بوده است. این عدد در فروردین 1399، 50 ساعت بود که با آموزش های اجرا شده توسط وبلاگ برداری کاهش یافته است. در تصویر زیر می توانید دلایل اصلی رد کالاهای فروشندگان در وبلاگ برداری را مشاهده کنید. درج عکس، عنوان فارسی و مشخصات متنی نامناسب از مهم ترین دلایل اصلی رد شدن کالاها بوده است که فروشندگان می توانند با در نظر دریافت این موارد، زمان درج تا تأیید کالا را کاهش دهند و کالای خود را در نسبت با رقبا سریع تر به مشتریان معرفی کنند.

کارخانه محتوای وبلاگ برداری

با توجه به اهمیت بالای محتوا در فروش آنلاین، وبلاگ برداری خدمات فراوری محتوا را هم در اختیار فروشندگان قرار داده است. فروشندگانی که نمی توانند به صورت تخصصی فراوری محتوا نموده و خود را با استانداردهای موجود سازگار کنند، می توانند از خدمات کارخانه محتوای وبلاگ برداری استفاده کنند که شامل نکات زیر است؛

  • عکاسی از محصولات توسط تیم حرفه ای متشکل از عکاسان و طراحان باتجربه
  • فراوری محتوای متنی و تصویری
  • استودیوی اختصاصی استایل شات و عکاسی فشن
  • فراوری محتوای متنی تخصصی (توضیح و نقد و آنالیز)
  • درج محصولات در سایت

قیمت مقرون به صرفه با توجه به کیفیت و تحویل سفارش در کوتاه ترین زمان از نقاط قوت کارخانه فراوری محتوای وبلاگ برداری است. همچنین در صورت استفاده از این خدمات، دیگر احتیاجی به بازبینی مجدد محتوای کالا نیست و فاصله زمانی میان درج تا تأیید کالا کاهش می یابد. تا به امروز نزدیک به 15 هزار فروشنده وبلاگ برداری از خدمات کارخانه فراوری محتوای وبلاگ برداری استفاده کردند. همچنین نزدیک به 60٪ از تقاضا برای خدمات عکاسی مربوط به دسته پوشاک بوده است.

برادران محمدی: تمرکز بر بهبود تجربه فروشندگان تا سرانجام 1400

در آخرین رویداد گردهمایی سالیانه کسب وکارهای فعال در وبلاگ برداری، برادران محمدی، بنیان گذاران وبلاگ برداری، از چالش ها و چشم اندازهای خود برای بازارگاه وبلاگ برداری گفتند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

سعید محمدی در ابتدا به دو موضوع بحران مالی و شیوع ویروس کرونا اشاره نمود و حمید محمدی با تأیید این موضوع، کاهش قدرت خرید مردم و دشواری فعالیت کسب وکارها را نتایج این اتفاقات دانست. حمید محمدی ادامه داد:

سعید محمدی اهمیت بازارگاه وبلاگ برداری را برای این مجموعه بسیار بالا دانست و گفت:

در حال حاضر 50٪ از فروشندگان فعال وبلاگ برداری در خارج از تهران فعال هستند و 33٪ فروش بازارگاه را در اختیار دارند. حمید محمدی می گوید:

حمید محمدی با تعریف پلتفرم های دوسویه به عنوان پل میان مشتری و فروشنده به چالش بازارگاه ها اشاره می کند و می گوید:

سعید محمدی در ادامه می افزاید:

وبلاگ برداری در ادامه جلب رضایت مشتریان و فروشندگان اقدامات مختلفی را در نظر گرفته که سعید محمدی درباره این موضوع می گوید:

حمید محمدی در ادامه می افزاید:

سعید محمدی ادامه می دهد:

حمید محمدی خبر از برنامه های متنوع وبلاگ برداری در جهت افزایش فروش فروشندگان می دهد و می گوید:

در سرانجام برادران محمدی خبر از برگزاری جلسه های ماهیانه بنیان گذاران وبلاگ برداری با فروشندگان می دهند؛ فروشندگانی که خودشان تمایل به شرکت در این جلسات دارند و توسط وبلاگ برداری انتخاب نشده باشند.

منبع: دیجیکالا مگ

به "چهارمین گردهمایی فروشندگان خبرنگاران؛ راهکارهای افزایش فروش در بازارگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهارمین گردهمایی فروشندگان خبرنگاران؛ راهکارهای افزایش فروش در بازارگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید