چرا تلفن های شورای رقابت قطع شد؟
به گزارش وبلاگ برداری، شورای رقابت امروز با انتشار خبری مدعی شده بود که در پی اعلام رأی محکومیت شرکت مخابرات به ارتکاب رویه ضد رقابتی در افزایش تعرفه تلفن ثابت از سوی شورای رقابت، شرکت مخابرات تلفن های مرکز ملی رقابت را قطع نموده است.
به گزارش ایسنا، شورای رقابت امروز اعلام نموده که شرکت مخابرات ایران در یک اقدام تأمل برانگیز و به دلیل اصرار شورای رقابت بر استیفای حق مردم در مقابله با افزایش غیرقانونی تعرفه تلفن ثابت، اقدام به قطع تمامی خطوط ارتباطی شورا و مرکز ملی رقابت نموده است.
اما مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران خاطرنشان کرد که این خبر منتشر شده صحت ندارد.
محمدرضا بیدخام با بیان اینکه مساله اتفاق افتاده صحت نداره و شدیدا آن را تکذیب می کنیم تأکید کرد: تغییر تعرفه ای که از ابتدای شهریور انجام داده ایم، براساس دستور العمل نحوه تنظیم هزینه ماهانه خدمات مکالمات صوتی مشترکان تلفن ثابت است که از سوی ستاد تنظیم بازار ابلاغ شد.
بیدخام در ادامه سخنانش درباره شایعه اخبار قطعی تلفن شورای رقابت، اضافه نمود: باید آنالیز های لازم را انجام دهیم، اما مخابرات تلفنی را قطع ننموده است و شاید در بعضی نقاط خرابی وجود داشته و به دلیل این خرابی، اختلال در تعدادی از شماره ها به وجود آمده است.
او بعد از انجام آنالیز درباره دلیل این موضوع خاطرنشان کرد که براساس مصوبه 207 ابلاغ به وسیله سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، شرکت مخابرات مکلف است چنانچه حد نصاب کارکرد هزینه تلفن ثابت مشتریان از سقف معین شده بالاتر برود، به صورت سیستماتیک و اتوماتیک خطوط بدهکار را ابتدا به صورت یک طرفه و بعد به صورت دو طرفه قطع گردد.
مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران اضافه نمود: چنانچه سازمان نهاد یا هر ارگانی احتیاج به سقف بالاتر داشته باشد با اعلام و درخواست، کسر بدهی افزایش پیدا می نماید و با توجه به اعلام رسانه ای شورای رقابت در مورد قطع تلفن های این شورا به وسیله شرکت مخابارت ایران، این شرکت اعلام می نماید تعدادی از خطوط شورای رقابت با توجه به قوانین به دلیل بدهی های گذشته به صورت سیستماتیک قطع شده است که پس از آنالیز موضوع فوق با توجه به احتیاج آن شورا سقف کارکرد شماره های فوق افزایش پیدا کرد و در حال حاضر شماره های فوق وصل هستند.
بیدخام گفت: شرکت مخابرات ایران اعلام می نماید سازمان ها و موسسات دولتی به جای استفاده ابزاری و غیر حرفه ای از رسانه ها نسبت به پرداخت بدهی های خود اقدام نمایند و در صورت احتیاج مسائل مطرح شده را به وسیله کانال های مخابراتی دنبال نمایند؛ بعلاوه موضوع فوق هیچ ارتباطی با رای شورای رقابت درباره شرکت مخابرات ایران ندارد.
لازم به ذکر است افزایش تعرفه تلفن ثابت به وسیله مخابرات مدت هاست که با، اما و اگر هایی روبه رو شده است، اگرچه این موضوع تابستان سال جاری مورد تأیید قرار گفت و ستاد تنظیم بازار هم افزایش قیمت کارکرد تلفن ثابت را تصویب کرد، اما هنوز اجرایی نشده و گفته شد در صورت موافقت رگولاتوری و ابلاغ به مخابرات اعمال و اجرایی خواهد شد.
طبق مصوبه ذکر شده کاربران تلفن های ثابت استان تهران برای حفظ خط تلفن ثابت خود بر اساس جدول تازه پیرامون تعرفه های تازه تلفن ثابت، باید ماهانه 20 هزار تومان، پرداخت نمایند.
این هزینه صرفاً هزینه ای است که صاحبان خطوط تلفن در مرکز، در صورت عدم استفاده از خط تلفن و صرفا به منظور نگهداری این خطوط باید پرداخت نمایند، اما پس از آن شورای رقابت دستور توقف هرگونه افزایش در هزینه خدمات تلفن ثابت را تا زمان ارائه دقیق هزینه تمام شده صادر کرد.
اما به تازگی شورای رقابت در پانصد و نوزدهمین جلسه خود در 17 آبان ماه سال جاری، شرکت مخابرات را به ارتکاب رویه ضدرقابتی محکوم کرد و خاطرنشان کرد پیرو وصول شکایت بعضی از مشترکین در مورد اجرا نشدن مفاد مصوبه 509 شورای رقابت در 10 مهر 1401، موضوع در جلسه 519 شورای رقابت مطرح و مورد رسیدگی نهاده شد و بر همین اساس شورای رقابت رای بر محکومیت شرکت مخابرات ایران به دلیل ارتکاب رویه ضد رقابتی صادر کرد.
شرکت مخابرات هم نسبت به این اقدام شورای رقابت واکنش نشان داد و خاطرنشان کرد ابلاغ دستورالعمل نحوه تنظیم هزینه ماهیانه تلفن ثابت پس از پیشنهاد و موافقت کمیسیون تنظیم مقررات و شورای رقابت و پس از آنالیز به وسیله ستاد تنظیم بازار انجام شده است تا شرایط توسعه شبکه مخابراتی ارتقا پیدا کند.
منبع: فرارو