سعید پوراسماعیلی: صداوسیما با فیلم کوتاه همراهی نمی کند
به گزارش وبلاگ برداری، تهران (پانا) - مدیر فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران در لایو دوشنبه های سینمای خانه هنرمندان ایران با موضوع فیلم کوتاه اعلام کرد که این بی مهری و کم لطفی صداوسیما به فیلم کوتاه است که از فیلمسازان آن می خواهد تا اثرشان را برای پخش به صورت رایگان در اختیار شبکه های تلویزیونی قرار دهند.
به گزارش روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، بیست و نهمین لایو دوشنبه های سینما با موضوع سینمای ایران در دهه 90 و موضوع فیلم کوتاه دوشنبه 7 تیر 1400 با حضور سعید پوراسماعیلی مدرس سینما و معاون فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران، کاوه مظاهری نویسنده و کارگردان سینما و با اجرا و کارشناسی کیوان کثیریان برگزار گردید.
سعید پور اسماعیلی مدیر فیلمبرداری و مدرس سینما در ابتدای این نشست درباره انجمن سینمای جوانان ایران و روال فراوری در این نهاد اعلام کرد: انجمن سینمای جوانان ایران دو نوع حمایت پیش و پس از فراوری از فیلم ها دارد. نوع حمایت قبل از فراوری به این ترتیب است که فیلمساز باید در پورتالی وارد شده و در صورت تایید فیلمنامه در بازه زمانی معینی جلسه پیچینگ برای اثرش برگزار گردیده و انجمن سینمای جوانان مبلغی را به حمایت از آن اثر اختصاص می دهد. شکل دوم فراوری زمانی است که فیلمساز با فیلم ساخته شده، در پورتال ثبت نام و نوع حمایت پس از فراوری را انتخاب می نماید و لینک بارگذاری فیلم در سایت های ایرانی و خارجی در سامانه قرار می دهد. سقف حمایت پس از فراوری انجمن سینمای جوانان ایران درصدی از فیلم است و معمولا 51 درصد از سهم فیلم هم به انجمن سینمای جوانان ایران اختصاص پیدا می نماید تا بتواند تصمیم گیرنده نهایی برای حضور فیلم در جشنواره ها و رویدادها باشد اما عایدات اقتصادی و جوایز جشنواره ها به فیلمساز تعلق می گیرد و قرارداد بین انجمن با سهم 51 درصدی و فیلمساز با سهم 49 درصدی بیشتر معطوف به حقوق معنوی است.
وی درباره سایر اشکال حمایت انجمن هم اعلام کرد: هر یک از دفاتر انجمن هم حمایتی مستقل از فیلم اول هنرجویان دارند. اگر خروجی فیلم خوب باشد فیلم های بعدی فیلمساز به گروه نیمه حرفه ای و بعد حرفه ای تعلق می یابد. به تعداد استان ها شورای پیچینگ و حدود 150 فیلمساز تصمیم گیرنده درباره فراوریات فیلم کوتاه هستند و این اتفاق بزرگی است که به همت مدیرعامل و معاون فراوری انجمن صورت گرفته است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا برای پخش فیلم های کوتاه در جشنواره های بین المللی آموزش هایی در انجمن سینمای جوانان ایران صورت می گیرد یا نه، شرح داد: آموزش های ما به این صورت است که هنرجویان به وسیله کارهای عملی درگیر فراوری فیلم کوتاه می شوند اما بعد از کارگاه ها جشنواره های منطقه ای، سراسری، آموزش مجازی، آموزش های برخط فرضی و... همگی پشتیبانی از هنرجویان انجمن را برعهده دارند یا در نشست های تخصصی چند سال اخیر جشنواره فیلم کوتاه تهران که از دوره سی و چهارم شروع شده است، هر سال در 20 نشست درباره جشنواره ها و اندازه اعتبار آن ها و آسیب شناسی شان گفت وگو صورت می گیرد.
پوراسماعیلی اضافه کرد: انجمن سینمای جوانان ایران هنرجویان را برای ورود به سینمای کوتاه آموزش می دهد. اینجا برای لذت از نگاه تازه به دنیا و ارتباط گرفتن با زبان سینما هنرمند تربیت می نماید اما تا رسیدن به سینمای بلند و پیغام به بشریت راه زیادی است. هرچند بسیاری از فیلمسازان حرفه ای ما کارشان را از انجمن شروع نموده اند.
کثیریان در ادامه درباره راهکارهای انجمن سینمای جوانان ایران به اسم یک نهاد دولتی برای موفقیت فیلم های کوتاه ایرانی و قرار گرفتن در فهرست کوتاه اسکار پرسید و پوراسماعیلی در پاسخ اعلام کرد: انجمن در سال های اخیر به حمایت از فراوریات خود و فراوریات غیر پرداخته است اما این حمایت حداقلی است زیرا بودجه کافی برای این منظور را در اختیار ندارد.
وی درباره شرایط اکران فیلم کوتاه در ایران هم گفت: درباره اکران و نمایش فیلم کوتاه زیاد صحبت شده است و در حال حاضر فضای مجازی هم این امکان را فراهم نموده است که فیلم ها دیده شوند اما فیلم همچنان ساخته می گردد تا باکیفیت روی پرده دیده گردد و باید این امید را حفظ کرد. شکل اول نمایش فیلم کوتاه جشنواره ها هستند. شکل دوم تلویزیون است که متاسفانه همراهی نمی نماید و این کم لطفی صداوسیما است که وقتی هزینه های سنگین صرف برنامه هایی می نماید که می تواند با هزینه ای کمتر فراوری گردد، از فیلمساز کوتاه می خواهد تا فیلمش را رایگان در اختیار شبکه های تلویزیونی قرار دهد. اکران هنر و تجربه که اتفاق ارزشمندی است هم فرصت محدودی است و برای هر فصل و اکران چند فیلم کوتاه کافی نیست.
وی درباره نقش و تاثیر ایسفا در ارتقای شرایط فیلم کوتاه اعلام کرد: مطابق اساسنامه، ایسفا حمایت و پشتیبانی از آموزش تا نمایش فیلم و فروش آن و هر نوع حمایت صنفی دارد. هر هیات مدیره کوشش می نماید تا بخشی از بندهای این اساسنامه را اجرایی کند. در دوران مدیریت من در صنف و آقای موسوی به اسم مدیرعامل در 5 بخش نمایندگان صنف در شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشته اند که قدرت چانه زنی و قانع کردن گری را بیشتر می نماید و این نمایندگان در تصمیمات جشنواره هم تاثیرگذار هستند. یک نماینده در معاونت فرهنگی و آموزش، یک نماینده در شورای فراوری انجمن، یک نماینده در همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران حضور دارند و صنف کوشش می نماید در مراکز تصمیم گیرنده در حوزه فیلم کوتاه اثرگذار باشد.
مظاهری: راهیابی فیلم کوتاه به اسکار احتیاجمند استراتژی پخش است
کاوه مظاهری در بخش دوم این لایو حضور یافت. وی ابتدا درباره دلیل این که فیلم های ایرانی به فهرست کوتاه اسکار راه نمی یابند، اعلام کرد: اسکار نوعی هدف گذاری برای تهیه نماینده یا پخش نماینده است. یک کمپانی پخش فیلم معمولا پروپوزالی را به فیلمساز می دهد و اعلام می نماید که فیلم را در فستیوال های رتبه یک فیلم کوتاه پروموت می نماید و برنامه تهیه نماینده را هم می خواهد تا استراتژی پخش معین گردد. آن کمپانی مشورت می دهد که برای راهیابی به اسکار باید چه برنامه هایی انجام گردد. همه این ها اما احتیاج به سرمایه دارد. به ازای هرکدام مبلغی از فیلمساز مطالبه می گردد که معمولا این مبلغ بین 10 تا 25 هزار پوند است. البته این لزوما به معنای راه یابی اثر به اسکار نیست اما اگر این اقدامات انجام نگردد قطعا فیلم به راه نمی یابد. این مبلغ معمولا در کشورهای دیگر به وسیله دولت حمایت و تامین می گردد اما در ایران چنین حمایتی وجود ندارد.
وی درباره تجربه حضور فیلمسازان فیلم کوتاه در جشنواره های معتبر بین المللی اعلام کرد: جشنواره هایی که شاید یک پله از جشنواره هایی نظیر کن، برلین، اسکار و... پایین تر هستند، می توانند دسترسی بهتری برای فیلمساز و ارتباط با پخش نمایندگان و تهیه نمایندگان فراهم نمایند. من یک دوره به همراه آیدا پناهنده و ارسلان امیری در جشنواره نارای ژاپن شرکت کردم و در آن نائومی کاواسه فیلمساز مطرح ژاپنی خود دبیر جشنواره بود. کریستین مونجیو هم رییس هیات داوران بود و هر شب درباره تجربه هایش با ما صحبت می کرد و این بسیار ارزشمند بود.
وی درباره نحوه معرفی فیلم های خود در این جشنواره ها اسم کرد: اصغر فرهادی، عباس کیارستمی، محسن مخملباف، جعفر پناهی، مجید مجیدی و... اعتباری برای سینمای ایران رقم زده اند که برای فیلمسازان جوان سایه و پشتوانه ای مطلوب ایجاد نموده است. در سینمای مستند هم خوشبختانه اوضاع مطلوب و در جشنواره بین المللی ایدفا هم جایگاه خوبی داریم. در بخش فیلم کوتاه هم تقریبا در همه جشنواره های معتبر فیلم داریم. بنابراین وقتی به اسم یک فیلمساز ایرانی خود را در یک رویداد معرفی می کنیم، درباره سینمای ما شناخت و اعتبار وجود دارد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان فراوری مشترک با دیگر کشورها برایش پیش آمده است یا نه، اسم کرد: بله اما این فرآیند زمان زیادی می برد. انتخاب عوامل، بحث های اقتصادیاتی و مذاکره با پخش نمایندگان این فرآیند را در حالت خوشبینانه به دوره ای پنج ساله تبدیل می نماید. از جمله بازارهای خوب دنیای هم می توان به بازار جشنواره دنیای فیلم فجر به ویژه در دوره اخیر اشاره نمود. چراکه من همزمان در بازار جشنواره شانگ های هم حضور داشتم و با اختلاف بازار جشنواره خودمان را به لحاظ پلتفرم و سطح افراد حاضر در آن بهتر دیدم. بعلاوه جشنواره کراکوف لهستان هم برای من تجربه حضور خوبی بود. زیرا با چند پخش نماینده از قبل برای فروش فیلم روتوش قرار گذاشته بودم و این جشنواره یک بخش ویدئو لایبری داشت و دیگری اتاق بزرگی با جایگاه های زیاد که نمایندگان کشورها مقابل هم می نشستند و درباره فیلم و فروش آن مذاکره می کردند و هماهنگی زمان ها از قبل در یک پلتفرم صورت گرفته بود.
منبع: خبرگزاری پانا