جی میل 20 ساله شد؛ کاربران فکر می کردند یکی از دروغ های اول آوریل از جانب گوگل است

به گزارش وبلاگ برداری، یورونیوز: شوخی های بنیانگذاران گوگل در روز اول آوریل به قدری ادامه دار شده بود که مردم فکر می کردند که رونمایی از سرویس جی میل هم یکی دیگر از دروغ های آنهاست.

جی میل 20 ساله شد؛ کاربران فکر می کردند یکی از دروغ های اول آوریل از جانب گوگل است

لَری پِیج و سِرگئی بِرین، بنیانگذاران گوگل عاشق شوخی بودند، به طوریکه به محض راه اندازی شرکت خود در ربع قرن پیش، هر ساله در روز اول آوریل (13 فروردین) آغاز به ارائه ایده ها و شوخی های عجیب و غریب خود می کردند.

مثلا یک سال گوگل یک آگهی استخدام در مرکز تحقیقاتی کوپرنیک در کره ماه منتشر کردند. یک سال دیگر، این شرکت گفت که میخواهد ویژگی استیکرهای معطر را در موتور جستجوی خود راه اندازی کند.

ولی این دو نفر 20 سال پیش تصمیم گرفتند در روز اول آوریل از چیزی رونمایی نمایند که هیچ کس باورش را هم نمی کرد.

این سرویس تازه جی میل / Gmail نام داشت که به هر حساب کاربری خود 1 گیگابایت فضای ذخیره سازی، آن هم به صورت رایگان ارائه می داد. البته نباید این اندازه فضای ذخیره سازی را با پیشرفت های عصر گوشی های آیفون با حافظه داخلی یک ترابایت مقایسه کرد.

این حجم از فضای ذخیره سازی برای ایمیل در آن موقع خیلی غیرعادی بود و برای ذخیره حدود 13500 ایمیل کافی بود، حال آنکه بقیه سرویس های ایمیل همانند یاهو و مایکروسافت ظرفیت ذخیره سازی تنها 30 تا 60 ایمیل را پشتیبانی می کردند. این یعنی اینکه جی میل 250 تا 500 برابر فضای ذخیره سازی را برای ایمیل فراهم نموده بود.

علاوه بر این جهش کوانتومی در فضای ذخیره سازی، سرویس جی میل به فناوری موتور جستجوی گوگل نیز مجهز شد تا کاربران بتوانند به سرعت هر چه تمام تر اطلاعات مورد نظر خود را از بین ایمیل های قدیمی پیدا نمایند.

بعلاوه برای اولین بار جی میل به طور اتوماتیک ایمیل های مرتبط با یک موضوع را به هم متصل می کرد تا همه چیز به گونه ای جریان یابد که گویی یک مکاتبه واحد هستند.

این نحوه رونمایی از این سرویس تازه گوگل بخشی از جذابیت ماجرا بود؛ ساختن محصولی که مردم باور ننمایند واقعی باشد.

حتی بعضی از خبرگزاری ها همانند آسوشیتدپرس هم به شک افتاده بودند تا اینکه گزارشگر خود را به دفتر لَری پِیج فرستاد.

لَری پِیج که در آن موقع فقط 31 سال داشت، صندوق ایمیل های ورودی یا همان اینباکس جی میل را با یک طراحی شیک نشان داد که با چنان سرعتی در مرورگر قدیمی مایکروسافت اکسپلورر کار می نماید.

او علاوه بر این اشاره نمود که دکمه حذف یا delete دیگر از نوار ابزار اصلی برداشته شده چرا که فضای ذخیره سازی جی میل آن قدر زیاد است که اساسا به آن در جلوی چشم نیازی نباشد.

امکانات جی میل پس از 20 سال چه تغییری نموده است؟

سرویس جی میل اکنون حدود 1 میلیارد و 800 میلیون حساب فعال دارد که هر کدام از آن ها حالا 15 گیگابایت فضای ذخیره سازی رایگان دارند. اگرچه این فضای ذخیره سازی 15 برابر بیشتر از اندازه اولیه آن شده است، اما برای بسیاری از کاربرانی که به ندرت سراغ پاکسازی حساب های خود می روند همچنان کافی نیست.

انباشت ایمیل ها، عکس ها و سایر محتواهای دیجیتال باعث شده تا گوگل، اپل و سایر شرکت ها به فروش ظرفیت اضافی ذخیره سازی برای کسب عایدی روی بیاورند. برای مثال، شرکت گوگل برای 200 گیگابایت فضای ذخیره سازی به ازای هر سال 30 دلار و برای 5 ترابایت فضای ذخیره سازی 250 دلار دریافت می نماید.

جی میل از چندین جنبه دیگر نیز نقش یک بازی ساز را ایفا نموده است و به اولین سنگ بنای توسعه امپراتوری اینترنت ورای موتور جستجوی محبوب آن تبدیل شده است. به این معنا که بعد از ارائه سرویس جی میل، Google Maps و Google Docs هم پا به عرصه گذاشتند.

سپس خرید سایت ویدیویی یوتیوب و در پی آن معرفی مرورگر کروم و سیستم عامل اندروید گوشی های هوشمند را دستور کار خود قرار داد.

دعوتنامه های 250 دلاری برای پیوستن به جی میل

اما انحصار اولیه جی میل در فراهم آوردن چنین فضای ذخیره سازی برای ایمیل ها باعث شد تا در آن سال ها تقاضای شدیدی برای دعوت نامه های دست نیافتنی ثبت نام جی میل ایجاد گردد. چنانچه برای اینکه یک دارنده جی میل بخواهد برای کس دیگری دعوتنامه افتتاح حساب کاربری بفرستند در وبسایت eBay تا 250 دلار تقاضا می کرد.

اگرچه با آنلاین شدن شبکه مراکز داده بزرگ گوگل، ثبت نام در جی میل هم رفته رفته آسان تر شد، اما این شرکت تا زمانی که در سال 2007 به عنوان هدیه روز ولنتاین به روی دنیا باز شد، هر کاربری را به این سرویس ایمیل نمی پذیرفت.

منبع: انتخاب

به "جی میل 20 ساله شد؛ کاربران فکر می کردند یکی از دروغ های اول آوریل از جانب گوگل است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جی میل 20 ساله شد؛ کاربران فکر می کردند یکی از دروغ های اول آوریل از جانب گوگل است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید