اینتل Iris Xe یا اینتل UHD؛ کدام پردازنده گرافیکی بهتر است؟

به گزارش وبلاگ برداری، اینتل Iris Xe و اینتل UHD دو خانواده از پردازنده کارت گرافیکی یکپارچه محسوب می شوند که شرکت اینتل در حال حاضر آنها را عرضه می نماید. با این حال، سوال اینجاست که کدام یک از دو مورد مذکور بهتر تلقی می شوند؟ در این یادداشت در پی پاسخ به این سوال هستیم.

اینتل Iris Xe یا اینتل UHD؛ کدام پردازنده گرافیکی بهتر است؟

واحدهای پردازنده گرافیکی (Graphics Processing Units) یا به اختصار GPU مدارهایی هستند که با پردازنده ها (CPU) به منظور رندر و خروجی گرفتن گرافیک برای مانیتور یک کامپیوتر مورد بهره برداری قرار می گیرند. بدون وجودِ GPU مانیتورها رسما بی فایده خواهند بود. در حقیقت، GPU نقش حیاتی را در نمایش کامپیوتر ایفا می نماید. به همین علت، بیشتر پردازنده ها با پردازشگرهای گرافیکیِ ادغام شده طراحی و عرضه می شوند. پردازنده های گرافیکی اینتل، قابلیت های گرافیکی، محاسباتی، مدیا و صفحه نمایش را به پردازنده های مرکزی ارائه می دهند. با وجود این که اینتل یک مجموعه گسترده ای از پردازنده های گرافیکی را داراست، تازهترین مدل های اینتل شامل پردازنده های گرافیکی تحت عنوان Iris Xe و UHD هستند.

پردازنده مرکزی اینتل سری Skylake-X مدل Core i9-10900x CPU

16,500,000

تومان

پردازنده مرکزی اینتل سری Comet Lake مدل Core i5-10400F

4,905,000

تومان

خرید پردازنده اینتل از وبلاگ برداری

مشاهده همه

پردازنده گرافیکی Intel Iris Xe چیست؟

اینتل Iris Xe، یکی از بهترین پردازشگرهای گرافیکی شرکت اینتل در حال حاضر به شمار می رود. بر اساس شعار تبلیغاتی شرکت اینتل، Iris Xe زمان نمایش صفحه را به یک تجربه کاملا تازه تبدیل می نماید. شعار مذکور به علت معماری Xe مطرح شده که شرکت اینتل در پاسخ به تقاضای مشتری ها برای سرعت و عملکرد قوی تر، این مدل را طراحی نموده اند. معماری Xe فرکانس بالاتر، تعداد واحدهای اجرایی به مراتب بیشتر و پهنا باند بهتری را نسبت به GPUهای قبلی اینتل در پی دارد.

خانواده پردازشگر نسل یازدهم اینتل، اولین سری از کارت گرافیک Iris Xe را در سه ماهه سوم سال 2020 میلادی معرفی نموده است. در سال 2022، چیپ های نسل دوازدهم آلدر لیکِ شرکت اینتل در حال حاضر از یک مدل پیشرفته تر از گرافیک های Iris Xe با بهبودهای بیشتری نظیر سرعت و تعداد واحدهای اجرایی بیشتر استفاده می نمایند.

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad 3 15IAU7 i5 8 256 IRIS XE - کاستوم شده

25,299,000 تومان

مشاهده و خرید

گرافیک Iris Xe تعداد واحدهای اجرایی 80 الی 96 بر حسب مدل پردازنده مرکزی دارد و این دسته از گرافیک ها با چیپ های موبایل موجود هستند. شرکت اینتل، پردازنده گرافیکی Iris Xe را در 28 پردازشگر خود بسته بندی می نماید؛ پردازنده هایی که همگی به خانواده های نسل یازدهم و دوازدهم متعلق هستند.

حدبیشتر فرکانس گرافیک های Iris Xe بر اساس تعیینات پردازنده متنوع هستند. کندترین حدبیشترِ فرکانس، 950 مگاهرتز و سریع ترین حدبیشتر فرکانس 1.45 گیگاهرتز با یک دامنه وسیع از تغییرات میان این دو نقطه گزارش شده است. گرافیک های Iris Xe از یک حدبیشتر وضوح 4096×2304 در 60 هرتز بر HDMI و تا 7680×4320 در 60 هرتز پورت صفحه نمایش پشتیبانی می نماید. این مسئله یعنی شما به واسطه این گرافیک می توانید از یک صفحه نمایش 4K یا 8K استفاده کنید.

جوانب مثبت گرافیک های Iris Xe واجد شرایط

  • جزئیات بیشتری را فراهم نموده و تجربه گیمینگ بسیار عمیقی را در وضوح تصویر 1080p در 60 فریم بر ثانیه در پی دارد.
  • به شما اجازه می دهد به چهار صفحه نمایش دارای HDR به طور همزمان با وضوح 4K متصل شوید.
  • استریم ویدیویی با کیفیت بالا به همراه پشتیبانی از فناوری های دالبی ویژن HDR و دالبی اتموس را در پی دارد.
  • به انجین ماتریکس هوش مصنوعی تازه شرکت اینتل مجهز شده تا شما بتوانید فایل با جزئیات پیچیده را خلق کنید.
  • عملکرد رمزگذاری فوق العاده ای را به منظور تقویت استریم و تجربه اشتراک گذاری فایل به شما ارائه می دهد.
  • به علت کم مصرف بودنِ معماری Iris Xe، لپتاپ شما باتری بیشتری نگه می دارد؛ به زبان ساده تر، شما می توانید با مصرف برق کمتر، کار بیشتری را با لپتاپ انجام دهید.
  • دارای دو انجین کدکِ چند فرمتی است که فرایندهای انکود و دیکود سخت افزاری را به منظور تجربه استریم بهتر تسهیل می نماید.
  • قابلیت Quick Sync اینتل به گرافیک های Iris Xe اجازه می دهد تا با سرعت بیشتری تبدیل ویدیو انجام گیرد.
  • برای رابط برنامه نویسی اپلیکیشن (API) مایکروسافت پشتیبانی نموده که اجازه می دهد تا وظایف محاسباتی مولتی مدیا انجام گردد.
  • از برنامه نویسی موازی هتروژن به وسیله API زبان محاسبانی چند پلتفرم (OpenCL) پشتیبانی می نماید.

جوانب مثبت گرافیک های Iris Xe واجد شرایط

  • با هیچ یک از پردازنده های نسل دوازدهم دسکتاپ شرکت اینتل موجود نیست.
  • تنها چند GPU از Iris Xe (بسته به پردازنده مرکزی) از فناوری Clear Video HD پشتیبانی می نمایند.
  • حدبیشتر فرکانس بعضی از پردازنده گرافیکی Iris Xe نسبت به سایرین کند به نظر می رسد.

گرافیک Intel UHD چیست؟

گرافیک های Intel UHD، خانواده ای از GPUهای ادغام شده به شمار می روند که چند سالی است مورد استفاده قرار می گیرند. تازهترین مدل از این خط فراوری، Intel UHD 770 است که برای پردازنده های مرکزی نسل دوازدهم شرکت اینتل هم موجود است. این گرافیک شامل 32 واحد اجرایی بوده و تنها برای پردازنده های دسکتاپ و embedded موجود است.

پردازنده مرکزی اینتل سری Alder Lake-S مدل Core i5-12500

9,950,000 تومان

مشاهده و خرید

گرافیک Intel UHD 770 به همراه هفده پردازنده عرضه می گردد که همگی به خانواده نسل دوازدهم آلدر لیک تعلق دارند. فرکانس کلاک پایه 300 مگاهرتز برای این گرافیک وجود دارد اما حدبیشتر فرکانس به طور خفیفی به مدل پردازنده مرکزی بستگی دارد. با این حال، حدبیشتر سرعت کلاک UHD 770 مساوی با 1.55 گیگاهرتز و کندترین به 1.45 گیگاهرتز است که این مدل را نسبت به مدل های قبلی به جلو هل می دهد.

گرافیک Intel UHD دارای حدبیشتر رزولوشن 4096×2160 در 60 هرتز روی HDMI است اما اگر شما از یک پورت صفحه نمایش استفاده می کنید، شما می توانید تا وضوح تصویر 7680×4320 در 60 هرتز هم پیش روید.

جوانب مثبت گرافیک Intel UHD 770

  • به شما اجازه می دهد به چهار صفحه نمایش HDR در آن واحد متصل شوید.
  • دارای دو انجین کدکِ چند فرمتی است.
  • از فناوری Quick Sync video شرکت اینتل پشتیبانی می نماید.
  • از فناوری Clear Video HD شرکت اینتل استفاده می نماید. کلکسیونی از فناوری های پردازش و دیکود تصویر که به طور موثر کیفیت و پلی بک ویدیو را ارتقا می دهد.
  • از رابط برنامه نویسی اپلیکیشن مایکروسافت پشتیبانی می نماید.
  • از برنامه نویسی موازی هتروژن به وسیله API زبان محاسبانی چند پلتفرم (OpenCL) پشتیبانی می نماید.

پردازنده مرکزی اینتل مدل Core i3-12100F TRAY

3,885,000 تومان

مشاهده و خرید

جوانب منفی گرافیک Intel UHD 770

  • برای پردازنده های موبایل نسل دوازدهم اینتل موجود نیست.
  • عملکردِ کمتر از نصفِ GPUهای Iris Xe شرکت اینتل
  • عدم بهره برداری از انجین ماتریکس هوش مصنوعی تازه شرکت اینتل؛ فناوری خاصی که به شما اجازه خلق فایل ها با جزئیات پیچیده را می دهد.

کدام یک از گرافیک های پردازشگر اینتل بهتر است؟

با وجود این که به طور واضح تعیین است گرافیک های Iris Xe شرکت اینتل عملکرد به مراتب بهتری نسبت به UHD 770 از خود نشان می دهند، این مسئله تنها بخشی از داستان است؛ چراکه از جنبه دیگر باید به این موضوع پرداخت که شما در پی خرید چه نوع کامپیوتری هستید.

برای مثال، اگر شما قصد دارید تا یک دسکتاپ با تازهترین پردازنده نسل دوازدهم شرکت اینتل بخرید، شما هیچ انتخابی به جز خرید گرافیک های UHD 770 به پایین در اختیار ندارید. متاسفانه، شرکت اینتل GPUهای Iris Xe قدرتمند خود را برای چیپ های موبایل خود نگه داشته است. این مسئله کاملا با عقل جور در می آید؛ چراکه بسیاری از لپتاپ ها بدون یک کارت گرافیک مجزا عرضه می شوند. اگرچه، بیشتر خریداران پردازنده مرکزیِ دسکتاپ، معمولا یک کارت گرافیک مجزا از شرکت Nvidia یا AMD خریداری می نمایند تا تجربه به مراتب بهتری در بازی های ویدیویی داشته باشند. بنابراین، توانمندی های پردازشگرهای گرافیکی یکپارچه اینتل چندان اهمیت خاصی برای این دسته از کاربران در پی ندارد. بنابراین، انتخاب برای شما بسیار ساده خواهد بود. اگر شما تصمیم گرفته اید تا یک لپتاپ را بخرید، گرافیک Iris Xe بی معنی است اما اگر شما در حال بستنِ یک رایانه شخصی دسکتاپ هستید، گرافیک UHD 770 تنها گزینه شما خواهد بود.

این که بدانید کدام پردازنده گرافیکی برای رفع کردن احتیاجهای شما عالی خواهد بود، به نفع شماست اما عملکرد GPUهای ادغام شده، تنها بخشی از توانایی کلی یک CPU است. همواره به خاطر داشته باشید تعداد هسته های یک پردازنده و سرعت کلاک دو مورد از موارد پر اهمیت و حیاتی است که روی عملکرد کلی کامپیوتر تاثیرگذار است. خوشبختانه، شرکت اینتل گزینه های متنوعی را با قیمت های مختلف در اختیار مشتری قرار می دهد. بنابراین، چه شما در خرید یک پردازنده با محدودیت بودجه روبه رو باشید و چه از لحاظ مالی با مشکل خاصی روبرو نباشید، شرکت اینتل پردازنده ای را بر اساس احتیاج و بودجه تان به شما معرفی می نماید. تنها کاری که احتیاج است شما انجام دهید، انتخاب یک تصمیم هوشمندانه بر اساس احتیاجهایتان است.

پردازنده مرکزی اینتل سری Skylake-X مدل Core i9-10900x CPU

16,500,000

تومان

پردازنده مرکزی اینتل سری Comet Lake مدل Core i5-10400F

4,905,000

تومان

خرید پردازنده اینتل از وبلاگ برداری

مشاهده همه

منبع: Makeuseof

سوال و جواب های رایج درباره پردازنده های گرافیکی شرکت اینتل

از لحاظ عملکردی آیا Iris Xe بهتر است یا Intel UHD؟

قدرت عملکردی Iris Xe تقریبا دو برابر بهتر از Intel UHD است.

مهمترین نقطه ضعف Intel UHD 770 چیست؟

Intel UHD 770 برای پردازنده های موبایل نسل دوازدهم اینتل موجود نیست.

منبع: دیجیکالا مگ

به "اینتل Iris Xe یا اینتل UHD؛ کدام پردازنده گرافیکی بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینتل Iris Xe یا اینتل UHD؛ کدام پردازنده گرافیکی بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید