آیا نوروز 1401 رونق را به صنعت هتلداری بازمی گرداند؟
به گزارش وبلاگ برداری، ایسنا/ بدنبال آخرین اخبار منتشر شده، این پرسش مطرح می شود که آیا نوروز 1401 رونق را به صنعت هتلداری بازمی گرداند؟
هتلداری یکی از مهمترین متغیرهای صنعت جهانگردی بحساب می آید و به عنوان بخشی تاثیرگذار در اقتصاد یک کشور نقش مهمی در توسعه و اشتغالزایی ایفا می نماید. در شهری مانند مشهد که با حجم بالایی از مسافر و جهانگرد روبرو است، قطعا فراهم کردن امکانات مناسب بسیار اهمیت دارد.
متاسفانه پس از شیوع ویروس کرونا بیش از 70 درصد هتل های مشهد غیرفعال شد. حالا نوروز 1401 پس از 2 سال تعطیلی فعالیت های جهانگردی و هتلداری می تواند نقطه عطفی برای بازگشت این صنعت به دوران خوب قبل از این بیماری باشد.
محمد نیکو، نایب رئیس جامعه هتل آپارتمان داران خراسان رضوی پیرامون اینکه آیا نوروز 1401 رونق را به صنعت هتلداری بازمی گرداند؟ گفت: با رسیدن به این بازه زمانی و لزوم آمادگی هتل آپارتمان داران فرآیندهایی را صورت دادیم که از طریق یک چک فهرست و از طریق بازرسان جامعه هتل آپارتمان داران به کلیه مدیران مجموعه ها ابلاغ شد. در این چک فهرست کلیه الزامات ایمنی و بهداشتی در نظر گرفته شد. مدیران ملزم هستند کلیه آموزش های لازم را به پرسنل خود گوشزد نمایند.
وی در مورد پیش بینی خود از استقبال میهمانان اضافه نمود: امیدواریم پس از 2 سال تعطیلی برای مجموعه های اقامتی و کمبود عایدی، آمار ورودی میهمانان در سال نو افزایش چشمگیری داشته باشد. البته از دیدگاه من برترین راه چاره برای افزایش استقبال از یک مجموعه خدماتی پذیرایی این است که پذیرایی کامل و درخوری از میهمان صورت گیرد. ما در مشهد از کلیه مدیران هتل گرفته تا پرسنل همگی خادم امام رضا (ع) هستیم.
وی در مورد نرخ های هتل ها در نوروز 1401 گفت: در ماههای مهر و آبان امسال 30 درصد افزایش قیمت صورت گرفت اما برای نوروز 1401 هیچگونه افزایش قیمتی در مجموعه هتل آپارتمان داران مشهد اعمال نخواهد شد.
این مدیر هتل آپارتمان با شکایت از افزایش چشمگیر قیمت قبوض در چند ماه قبل و افزایش شدید نارضایتی مدیران هتل ها اعلام کرد: هتلداران و هتل آپارتمان داران پس از 2 سال تعطیلی و نبود عایدیزایی مناسب بعد از بازگشایی مجموعه های خود با افزایش شدید قیمت قبوض حامل های انرژی روبرو شده اند. تنها نکته ای که در این خصوص میتوان به آن اشاره نمود، عدم حمایت صحیح مدیران متولی حوزه جهانگردی از دست اندرکاران صنعت جهانگردی است.
شرایط واکسیناسیون میهمانان قابل رصد است
جعفر عرفانیان، مدیر یک هتل تک ستاره مشهد در این خصوص گفت: پس از بازگشایی هتل ها در مشهد همگی ملزم به رعایت شیوه نامه ها به صورت گسترده شدند و تا امروز که خود را برای تعطیلات نوروزی آماده می نمایند، این موضوع از طریق بازرسان جامعه حرفه ای هتلداران استان کنترل و رصد می گردد.
وی ادامه داد: در مورد رعایت مقررات بهداشتی از سوی میهمانان خوشبختانه با استفاده از سامانه و وارد کردن کد ملی میهمان از طریق پذیرشگر هتل شرایط واکسیناسیون، تعداد، تاریخ و نوع واکسن وی نمایش داده می گردد و از همین طریق از پذیرش میهمانان واکسن نزده جلوگیری بعمل می آید.
بازرس جامعه حرفه ای هتلداران خراسان رضوی در مورد احتمال تغییر نرخ هتل ها اضافه نمود: با وجود اینکه در کشور شاهد افزایش روزانه نرخ ها هستیم، در تعطیلات نوروزی هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت که این موضوع باعث می گردد سفر در نوروز امسال برای زائران تا حدودی ارزانتر تمام گردد.
عرفانیان اضافه نمود: با توجه به آمار اعلام شده در نوروز امسال میزبان مسافران زیادی هستیم که البته پس از اتمام تعطیلی های رسمی در تعداد مسافر افت خواهیم داشت و موج ورودی مسافر پس از این ایام چندان چشمگیر نخواهد بود. با توجه به اینکه پیش بینی ها 100 درصد نیست اما باید با توجه به فراز و فرود شرایط کرونا برای مقابله با این بیماری نیز آماده بود. در نهایت، امیدواریم با تمهیدات لازم بتوانیم ایام تعطیلات نوروزی 1401 را با یک پذیرایی شایسته در خدمت زائران حضرت رضا (ع) باشیم.
صنعت هتلداری با همدلی به روزهای خوب جهانگردی باز خواهد گشت
محمدرضا وزیری، مدیر یک هتل 2 ستاره در مشهد اظهار کرد: به جهت آمادگی هتل برای نوروز و بالطبع وجود حسی خوشایند برای هتلداران با توجه به شروع فصل بهار و نظافت های همیشگی سالانه و تعویض البسه پرسنل و گاها تغییراتی در دکوراسیون به شکلی ویژه تر با رعایت پروتکل های بهداشتی و جلوگیری از عادی انگاری کرونا سعی بر آن داشتیم آمادگی خود را برای استقبال از میهمانان افزایش دهیم.
وی ادامه داد: در مورد آمادگی پرسنل تفاوتی در زمان های پیک و غیرپیک وجود ندارد. در عین حال با توجه به تخفیف کمتر در بازه پیک سال همانند این روزهای تعطیلات عید نوروز به نسبت مابقی سال خدمات بهتری در پذیرایی غذا و نوشیدنی خواهیم داشت که این موضوع حق طبیعی میهمانان است.
این مدیر هتل اضافه نمود: قطعا کیفیت خوب خدمات و قیمت مناسب در هتل های مشهد راه را برای جذب مسافران به نسبت دیگر شهرها هموارتر خواهد نمود. بعلاوه خدمات مطلوب تر در دوران کوتاه تعطیلات می تواند رمز موفقیت هر هتلی باشد.
وزیری ادامه داد: درصورتیکه هتل ها گواهینامه استاندارد از وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی و جوامع تخصصی مخصوص به خود را داشته باشند، فقط سالی یکبار می توانند با مجوز از اداره مربوطه افزایش نرخ اعمال نمایند. اصولا در تعطیلات نوروز تفاوتی در نرخ تابلو صورت نمیگیرد و خدمات با ارائه تخفیف کمتر شکل میگیرد.
وی اعلام کرد: با توجه به اینکه سفر از نیازهای اساسی و اولیه جامعه نیست و مردم اجبار به رفتن به سفر ندارند، متاسفانه نرخ هتل ها به نسبت تورم بسیار عقب است و هتلداران با تورم شدید در تهیه مواد اولیه، قبوض، هزینه های جاری و حقوق و دستمزد پرسنل روبرو هستند. امیدوارم با همدلی در این صنعت زیان دیده بزودی به روزهای خوب جهانگردی بازگردیم.
اخذ نرخ خدمات هتل ها براساس استانداردهای تعریف شده صورت میگیرد
حسین مرادی، مدیر یک هتل سه ستاره در مشهد، در مورد آمادگی هتل خود برای نوروز 1401 گفت: امسال نیز مطابق سنوات قبل هتل ها در ماهها و به ویژه روزهای پایانی سال با انجام عملیات بهسازی چشم انتظار میهمانان و زائران نوروزی هستند. به همین دلیل ما به منظور میزبانی درخور شان زائران و میهمانان نوروزی آمادگی های لازم را صورت بخشیدیم. البته هتل براساس شیوه نامه های مربوطه تخفیفات ویژه ای برای میهمانان در تعطیلات پیش رو قائل شده است.
وی در مورد احتمال افزایش قیمت در تعطیلات نوروزی اعلام کرد: بطور کلی برنامه هتلداران در مشهد به 2 فصل تقسیم می گردد؛ فصلی پرتراکم با تعداد بالای مسافر که از ابتدای سال شروع شده و تا اواخر شهریور ادامه می یابد. دیگری فصلی کم تراکم با تعداد پایین مسافر است که شامل نیمه دوم سال است. طبعا با توجه به تغییر فصل از یک سو و افزایش مزایای قانون کار حقوق پرسنل و افزایش سایر هزینه های سربار نرخ اسکان در ایام نوروز به نسبت نرخ های این روزها افزایش خواهد داشت؛ هر چند باید شرایط مالی فعلی میهمانان نیز در نظر گرفته گردد.
مرادی اعلام کرد: هتل های مختلف با توجه به شیوه های مختلف بازاریابی اقدامات متفاوتی برای جذب حداکثری میهمان اعمال می نمایند، ما با ایجاد ارتباط مستقیم با میهمانان دائمی و دست اندرکاران بازار جهانگردی همانند دفاتر خدمات مسافرتی و دیگر سازمان های مربوطه و نیز اعلام رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و با رفع کردن نگرانی ها و دغدغه های میهمانان تا حدود زیادی در جذب میهمانان توفیق داشته باشیم.
این مدیر هتل در مورد اینکه آیا ابلاغیه ای مبنی بر افزایش قیمت هتل در نوروز امسال صادر شده یا خیر توضیح داد: اساسا اخذ نرخ خدمات هتل ها بر اساس استانداردهای تعریف شده است و پس از یک دوره بازرسی و نظارت کامل و عموما در ماههای آبان و آذر صورت می پذیرد. در حال حاضر ابلاغیه ای در ارتباط با افزایش نرخ هتلی دریافت نشده و امکان افزایش نرخ خارج از فرآیند مذکور به خصوص در این ایام امکان پذیر نیست.
مطلع سازی صحیح می تواند حساسیت های سفر جهانگردان را کاهش دهد
محمدرضا نخ فروش، مدیر یک هتل چهار ستاره مشهدی در مورد آمادگی مجموعه خود برای استقبال از میهمانان نوروز 1401 مطرح کرد: با توجه به ارزش تعطیلات نوروزی برای فرایند کاری هتلدارها بالطبع ما نیز کوشش کردیم با آموزش نیروها و فراهم کردن تمهیدات لازم آمادگی خود را برای این ایام به حداکثر برسانیم.
وی با اشاره به تعطیلی های چند باره صنف جهانگردی و هتلداری در طول این 2 سال ادامه داد: بازه زمانی نوروزی امسال می تواند بسیار حائز اهمیت باشد؛ هر چند همچنان این ویروس در دنیای امروز فعالیت دارد و همین موضوع می تواند کار را برای ما تا حدودی سخت کند اما رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در دستور کار مجموعه هتل ها است و در سیاست گذاری جامعه حرفه ای هتلداران استان نیز در اولویت قرار گرفته است.
این مدیر هتل اعلام کرد: با توجه به شروع ماه رمضان بلافاصله پس از تعطیلات نوروز با استقبال خوبی از سوی مسافران و جهانگردان روبرو خواهیم بود که این موضوع نیز نیازمند نظارت درست و برنامه ریزی لازم در سطوح استانی و ملی است.
نخ فروش در مورد افزایش قیمت نرخ هتل ها اعلام کرد: ابلاغه نرخ ها ارسال شده ولی در شروع عید نوروز هتل ها با همان نرخ نامه ای که در تاریخ یکم مهر سال 1400 ارسال شده، بدون افزایش نرخ نو فعالیت خواهند کرد.
هیچ ابلاغیه ای در مورد افزایش قیمت صادر نشده است
خوش خرام، مدیر یک هتل پنج ستاره در مورد پیش بینی حضور زائر و مسافر در مشهد اظهار کرد: اهمیت بالای این تعطیلات موجب شده اقداماتی در راستای بهبود رضایتمندی مسافران انجام گردد. برای مثال با استفاده از نظرات کارشناسان و خریدهای لازم سعی داشتیم اتاق های هتل ها را بروزرسانی کنیم. کوشش ما بر این بوده به برترین شکل از میهمانان خود استقبال کنیم و همه پیش بینی ها را در زمینه به حداکثر رساندن رضایت مسافران انجام دادیم.
این مدیر هتل اعلام کرد: برای تعطیلات عید نوروز هیچ ابلاغیه ای در ارتباط با افزایش قیمت صادر نشده و با همان نرخ نامه قبل و بدون هیچگونه افزایش قیمتی میهمانان را پذیرش خواهیم کرد.
منبع: همگردی